Ford Transit WF0SXXTTFSBD83748

Nr nadwozia: WF0SXXTTFSBD83748
Data produkcji: 26.03.2011
Model: Transit 2006-2014
Rodzaj silnika: 2.2L Duratorq TDCi (115PS) – Puma
Przekładnia: 6-bieg. przekł. ręczn. – VMT6
Normy emisji spalin: EURO4
Klimatyzacja: Układ Klimatyz. Ze Sterow. Ręcznym
Napęd: LHD FWD
Lakier zew: Frozen White
Przebieg odczytany z licznika: 204100 km

Zdjęcia sprzedającego z portalu ogłoszeniowego OTOMOTO

Kody błędów w sterownikach pojazdu

Błąd w sterowniku ABS dotyczący transmisji danych, wynikający prawdopodobnie z błędu czujnika prędkości koła prawego przedniego (wyjaśnienie przy następnym obrazie)

Błąd czujnika prędkości koła prawego przedniego oraz błąd transmisji CAN wynikający z błędu czujnika koła. Po rozmowie ze sprzedającym okazało się, że wymieniane było łożysko w prawym przednim kole. Możliwe, że podczas wymiany został włączony zapłon przy odpiętym czujniku. Błędy po skasowaniu i jeździe próbnej nie wróciły.

Błąd informujący o problemie z kierunkowskazami. Kierunkowskazy działały, błąd się skasował. Możliwe, że podczas podłączania wiązki od haka, demontażu windy (była na wyposażeniu auta, obecnie jej nie ma) lub innych prac przy instalacji elektrycznej pojazdu został zapisany błąd.

Uruchomienie silnika

Auto (podobno po dłuższym postoju bez odpalania), odpaliło na strzał.

Po odpaleniu silnik nie kopcił i nie wydawał dźwięków, które mogłyby świadczyć o wyciągniętym łańcuchu rozrządu.

W czasie pracy na biegu jałowym (na zimnym silniku) słychać było strzelanie z okolic osprzętu silnika. Może to świadczyć o uszkodzonym napinaczu paska wieloklinowego, rolkach prowadzących, napinających, uszkodzeniu łożysk alternatora, rozwarstwiającym się kole pasowym wału korbowego.

Podczas wyłączania silnika (bez wciśniętego pedału sprzęgła) słychać hałas dobiegający ze skrzyni biegów. Może świadczyć o zużyciu sprzęgła lub skrzyni biegów.

Wyciek oleju z uszczelniacza półosi lub uszczelniacza na wale korbowym. W drugim przypadku wymagany demontaż skrzyni.

Jazda próbna

Na zimnym silniku podczas skręcania zacina się kierownica, zarówno skręcając w lewo, jak i w prawo. Przyczyną może być zabrudzony, słabej jakości olej w układzie wspomagania, uszkodzona pompa wspomagania, przekładnia kierownicza. Czasem taki stan rzeczy powoduje zapieczony krzyżak kolumny kierowniczej, jednak po jeździe próbnej (temp. silnika ok 75 stC) kierownica przestała się zacinać, także stawiałbym na niego w ost. kolejności.

Podczas jazdy na skręconych kołach (głównie w lewo) słychać pukanie, strzelanie w przednim prawym kole. Może to świadczyć o uszkodzonym zewnętrznym przegubie napędowym. 

Pojazd przyśpieszał płynnie, parametry ciśnienia w kolektorze ssącym wskazywały na to, że turbosprężarka ładuje, a w górnych zakresach nie przeładowuje. Przy dużym obciążeniu silnik pracował gładko bez odczuwalnego stuku i twardej pracy.

Podczas przyśpieszania od 0 do 130 km/h nie odczuwałem wibracji z układu napędowego. Podczas ostrzejszego hamowania ze 130 km/h czuć było delikatne tarcie spowodowane rdzą na tarczach hamulcowych  (prawdopodobnie po przejechaniu ok 10-20 km nie będzie to odczuwalne), nie czułem bicia tarcz.

Przy zmianie biegów, podczas odpuszczaniu pedału sprzęgła, pedał czasem nie wracał do najwyższego punktu (zostawał na wysokości ok 4/5). Może to świadczyć o zużyciu styku pompki sprzęgła z dźwignią pedału sprzęgła. Raczej wykluczyłbym wysprzęglik i docisk, ponieważ biegi wchodziły bez problemu, a sprzęgło zaczynało ciągnąć na optymalnej wysokości.

Układ paliwowy

Temp. silnika 29 stC. Ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia w normie (240-280 bar), bez skoków.

Na analizę korekt dawki paliwa jeszcze za wcześnie (za zimny silnik).

Temp. silnika 70 stC. Ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia w normie, bez skoków.

Korekta wtryskiwaczy na wszystkich cylindrach osiągała górną granicę (prawidłowy zakres korekt: -2 do 2). Niestety bez wyjęcia wtrysków nie jesteśmy w stanie ocenić jednoznacznie czy winę ponosi zawór wtryskowy czy kondycja silnika na danym cylindrze. Jednak w tym przypadku (oceniając zimny rozruch silnika, brak kopcenia, brak stuków i twardej pracy oraz stabilne ciśnienie paliwa po stronie wysokiego ciśnienia) za wcześnie na panikę.

Podwozie

Podwozie bez dziur, podłużnice nienaprawiane.

Podsumowanie

Auto wygląda na zadbane. Z zewnątrz nie ma śladów uszkodzeń i niefachowych napraw. Wnętrze pojazdu zadbane, fotele nie poniszczone, sprawiające wrażenie wygodnych (siedziałem 10 sec).

Mechanicznie posiada klika wad, o których wspomniałem powyżej, jednak trzeba się liczyć z tym, że jest to auto używane, a usterki, które posiada można zaliczyć do zużycia wynikającego z eksploatacji.

Niestety nie miałem możliwości podniesienia auta i zweryfikowania stanu zawieszenia. W czasie jazdy próbnej auto zachowywało się przewidywalnie. 

Przybliżone koszty elementów, które mogą okazać się do wymiany

Przegub napędowy zewnętrzny: ok 350 zł
Wymiana: 150 zł

Regeneracja maglownicy: od 500-1500 zł (w zależności od poziomu uszkodzenia)
Pompa wspomagania: 500-1000 zł
Wymiana z płukaniem układu i płynem do wspomagania: 400-600 zł

Zestaw rolek osprzętu z napinaczem: 500-800 zł
Koło pasowe: 600-800 zł
Wymiana łożysk alternatora: 150-250 zł
Robocizna ok 200 zł

Uszczelniacz półosi: 50-150 zł
Uszczelniacz wału korbowego od str skrzyni biegów: 150 zł
Zestaw sprzęgła: 800 zł
Koło zamachowe: 900 zł
Wysprzęglik: 400 zł
Wymiana (demontaż skrzyni): 700 zł

Pompa sprzęgła: 300 zł
Zestaw naprawczy dźwigni pedału sprzęgła: ok 150 zł
Wymiana: 150 zł

Ceny nie stanowią oferty handlowej.