Masz pytania? Dzwoń - tel: 509 652 690



PORADY / INSTRUKCJE / CIEKAWOSTKI

Wycieki oleju z turbosprężarki - czy już czas na regenerację?

Wielu naszych klientów chce regenerować turbosprężarkę, gdy tylko zauważysz nagromadzony olej w układzie dolotowym. Chciałbym poruszyć ten temat i wyjaśnić, że olej w układzie dolotowym to nie koniecznie wina zużytej turbiny.

Zacznijmy od budowy turbosprężarki. Jej wirnik napędzany jest przez gazy spalinowe i osiąga prędkość nawet do 250 000 obr/min. Przez kanaliki olejowe dostarczany jest olej, który smaruje łożyskowanie elementów wirujących. Olejowe pierścienie uszczelniające zabezpieczają, aby olej nie wydostawał się na wirniki, a co za tym idzie, do układu dolotowego i wydechowego. Jednak do dokładniejszego uszczelnienia potrzebny jest ruch obrotowy oraz ciśnienie w korpusach po stronie powietrza jak i spalin. Ciśnienie to, podczas pracy sprawnej turbiny jest wyższe niż ciśnienie oleju. Oprócz tego po stronie powietrza jak i spalin mamy odrzutniki z pierścieniem uszczelniającym, który podczas ruchu wałka jest za pomocą siły odśrodkowej dociskany, dzięki czemu dodatkowo uszczelnia system. Tak więc nie ma szans, żeby podczas prawidłowej pracy oraz sprawnym ułożyskowaniu turbiny, olej wydobywał się na zewnątrz.

Zatem co jeśli olej się wydobywa? Jeśli olej się wydobywa, może to świadczyć o innych awariach występujących w silniku.

Jedną z nich jest nieprawidłowy montaż przewodów doprowadzających i odprowadzających olej z korpusu turbosprężarki. Uwaga! Nie uszczelniamy przewodów żadną masą uszczelniającą. Masa wypływa i zatyka lub zmniejsza przekrój przewodu olejowego. Uwagę należy zwrócić również na średnicą otworów w montowanych uszczelkach.



Kolejną mogą być przedmuchy gazów spalinowych do skrzyni korbowej między tłokiem a cylindrem lub przez prowadnice zaworowe. Przyczynia się to do zwiększenia ciśnienia w skrzyni korbowej a co za tym idzie, blokowany jest swobodny spływ oleju z turbosprężarki i najczęściej powoduje wyciek na stronę układu wydechowego.

Jeśli jesteśmy już przy skrzyni korbowej to warto wspomnieć, że nieprawidłowo działający system odpowietrzania układu korbowego (odma) powoduje pojawianie się oleju na kole kompresji turbospręarki i dalej w przewodach dolotowych i intercoolerze.

Na koniec chciałbym przypomnieć, że do prawidłowego uszczelnienia turbosprężarki jest potrzebne prawidłowe ciśnienie w jej korpusach. Szczególnie ważne jest ciśnienie po stronie gorącej (wydechu). Jeśli auto ma wycięty katalizator lub usunięty filtr cząstek stałych, to następstwem będzie zmienione ciśnienie spalin w układzie wydechowym, a to z kolei może powodować rozszczelnienie na pierścieniach uszczelniających i wyciek oleju.

Jak widać nie tylko turbosprężarka może być powodem pojawiania się oleju w układzie dolotowym lub wydechowym. Warto o tym pamiętać przy diagnozowaniu układu, może to zaoszczędzić czas pracy mechanika i co najważniejsze pieniądze klienta.

Gdzie nas szukać?


stat4u